ایوانا لینچ / رولینگ / فرزند نفرین شده / متیو لوئیس

مقاله نشریه تایم در مورد سیاه‌پوست بودن هرماینی و واکنش بازیگران هری پاتر به این خبر

همزمان با انتشار خبر اجرای نقش هرماینی گرنجر توسط نوما دومزونی، بازیگر سیاه پوست برای نمایش هری پاتر و فرزند طلسم شده، اینترنت دوباره آن روی خود را نشان داد و طرفدارها آتش بحث و جدال را برانگیختند.

بعضی‌ها می‌گویند هرماینی همیشه سفیدپوست بوده و اشاره آنها هم به انتخاب اما واتسون در نقش هرماینی در هشتگانه‌ی فیلم‌ها است. بقیه خوانندگان این بحث را پیش می‌کشند که هرماینی همیشه در تصورات آنها سیاه‌پوست بوده. و البته رولینگ، از جادوی مورد علاقه خود، یعنی توییتر استفاده کرد تا اخبار انتخاب بازیگران را در آن منتشر کند.

رولینگ و اما واتسون، که هر دو در زمینه برابری و عدالت جنسیتی از طریق نقش زنانگی خود به عنوان سفیر صلح در سازمان ملل فعالیت می‌کنند، توییت متیو لوئیس، بازیگر نقش نویل لانگ باتم در فیلم‌ها را ری‌توییت کردند.

متیو لوئیس: و نویل لانگ باتم هم موهاش بلوند بود. من که هیچ اهمیتی برام نداره. برای بازیگر نقش هرماینی هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

جیسون ایساکس که نقش لوسیوس مالفوی در فیلم‌های پاتر را بازی می‌کرد، ایوانا لینچ که نقش لونا لاوگود را بازی می‌کرد، کیتی لونگ که نقش چوچانگ را بازی می‌کرد و برخی دیگر از بازیگران هم در این زمینه نظر خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند. یا نقطه نظرات خود را می‌گفتند یا با ری‌توییت‌هایی، هیجان خود را از فصل حدید داستان هری پاتر ابراز می‌کردند.

رولینگ هم شخصا همچنان به بازنشر جوک‌های خوانندگان در مورد تصوراتشان از شخصیت‌های هری پاتر طی سال‌های گذشته، می‌پرداخت. او حتی یکی از طراحی‌های هرماینی سیاه پوست را در حساب توییتر خود به عنوان اولین توییت پین کرد. (تا همه با ورود به حساب کاربری وی، همیشه اول این عکس را مشاهده کنند)

با اینکه خبر جدید انتخاب بازیگران، بحث نژاد هرماینی را پیش کشیده است، با این حال موضوع جدیدی نیست و قبل از انتخاب این بازیگر سیاه‌پوست هم در جریان بوده است. همان طور که رولینگ گفته، اولین توصیف هرماینی در هری پاتر و سنگ جادو تقریبا گنگ است: «صدایی مدیر موابانه داشت، موهای قهوه‌ای فرفری و دندان‌های جلو آمده»

اما اگر توصیفات اصلی کتاب از هرماینی را کنار بگذاریم، رولینگ و تمام بازیگران اصلی فیلم هری پاتر این نکته را در مورد هرماینی و کل دنیای هری پاتر برای ما واضح و مشخص کردند که همه اینها بستگی به تصورات و احساس دارد. این مفهوم در یکی از محبوب‌ترین جمله‌های کتاب نهایی هم ذکر شده است، جایی که دامبلدور وارد ذهن هری می‌شود تا پیام‌هایی را به او برساند.

دامبلدور گفت: «معلومه که همه اینها داره در ذهن تو اتفاق میافته هری. اما برای چی فکر می‌کنی باعث میشه این معنی رو بده که واقعیت نداشته باشه؟»

پی‌نوشت: متن بالا بصورت کامل ترجمه مقاله‌ای بوده از نشریه تایم. اما من (امید) باید نکته مهمی هم به شما بگم و اون هم اینکه رولینگ هرگز نگفته از اول هرماینی در تصوراتش سیاه‌پوست بوده. بلکه صرفا از انتخاب این بازیگر حمایت کرده. نکته دوم هم این هست که این بازیگر توسط رولینگ انتخاب نشده بوده. اما با اولین برخورد، رضایت خودش رو اعلام کرده.

31 دیدگاه برای “مقاله نشریه تایم در مورد سیاه‌پوست بودن هرماینی و واکنش بازیگران هری پاتر به این خبر

  1. حالا گیریم که رولینگ توی کتاب نه گفته هرماینی سفید پوسته و نه گفته سیاه پوست. ولی دیگه گفته بود که موهاش قهوه ایه، پس چرا این سیاههه

  2. بخدا اصلا بحث نژاد پرستی نیست. خو ما چندین سال زندگیمونو گذاشتیم پا هری پاتر. ب قبلیا عادت کردیم. البته خب هرچی خانم جی بگه. کاش اول کتابش میومد بعد نمایشنامه. و یه چیز دیگه کاش بیشترش راجع به هری و دوستاش و دشمناش بود برای فهمیدن زندگی بچه هاشون خیلی زود بود.❤?

  3. من اصلا اهمیتی به نظر رولینگ نمیدم ولی یکی بگه اخه تو فیلمو دیدی . انقدر حنجرتونو پاره نکنید حتما سه بازیگر که اوض شدن با رولینگ دعواشون شده وگرنه رولینگ دیوانه نیس که بردار نصف ترفداراشو کم کنه

  4. وای تورو خدا!مردم نگن بد نیست تازه شم خوبه،پس چی بگن!؟ اعتراض کنن
    من کار ندارم به داستان
    فیلم های هری که ساخته شده آیا از خانم رولینگ سوالی پرسیده نشده و یا نظری خواسته نشده؟!!
    اصلا واسم سواله که فیلم هارو دیده؟!!!!
    نقش رو خودش انتخاب نکرده اما مثل مجموعه های چندگانه هری چرا یک سفیدپوست انتخاب نشده
    ما نمیگین سیاه پوست نه یا نژادپرستانه بخواییم برخورد کنیم میگین چرا ائنجا سفید و اینجا سیاه پوست انتخاب شدن بازیگران؟

  5. تصور کن دراکو سیاه پوست باشه…….خب وقتی عنوان نکرده سیاه پوسته یعنی سیفد پوسته دیگه مثلا واسه معرفی کاپیتان کووییدیچ اون دختره انجلینا گفت سیاه پوسته یا گینزکیلی شکلبوت هم گفت سیاه پوسته ….هیوقت گفت دامبلدور یا ارتور یا لونا یا و….سیفد پوستن ؟؟؟؟؟ د نگفت !!!!!!!!مطمنم خودشم تو داستانش هرماینی سفید پوست رو تصور کرده و احتمالا خانم رولینگ چاره ای جز تایید هرماینی سیاه پوستو نداشته

  6. من فکر میکنم هرماینی به خاطر اما واتسون تو ذهن ما سفید پوست نقش بسته وگرنه هرماینی سیاه پوست زیادم بد نیست

    1. به نظر من که افتضاح واقها جای تاسف داره که جای اما واتسون کس دیگه ای رو بخوان بذارن مخصوصا یه ادم سیاه پوست که هیچ شباهتی به اما واتسون نداره

      1. دنیل جان …اما واتسون که هرمیون گرنجر نیست ! اما واتسون ، اما واتسونه . نباید که همه ی هرمیون ها شبیه اما باشن … تازه انتخاب هرمیون سباه پوست خیلی هم افتضاح بزرگی نیست و مهم استعداد بازیگره . الآن مثلا جیمی پارکر شبیه دن نیست …الکس پرایس شبیه تام نیست. و خیلی نمونه های دیگه . همه ی هری پاتر ها دنیل رادکلیف نیستن . همه ی هرمیون ها اما واتسون نیستن . همه رون ویزلی ها راپرت گرینت نیستن … این ها سند به نامشون نخورده که حتما باید نقش های هری پاتریشون باشن ! روی صحبتم فقط با شما نیست و چون نمی شد نظر بدم کامنت شما رو ریپلای کردم . اینو برای همه کسایی میگم که اعتراض دارن چرا بازیگر این تءاتر شبیه اما واتسون نیست.  

    2. منی که قبل از دیدن فیلما همه کتاباشو خونده بودم هم توی ذهنم سفید پوست تصورش کردم پس ربطی به اما واتسون نداره

  7. “…این بازیگر توسط رولینگ انتخاب نشده بوده. اما با اولین برخورد، رضایت خودش رو اعلام کرده.”
    بایدم رضایت میداشته. اما واتسون بهترین و تنها دختریه که از پس نقش حساس هرمیون برمیاد. اون نقشش رو به بهترین شکل ممکن ایفا کرد. و چهرش هم برای این نقش مناسبه.
    “رولینگم دیگه داره شورشو در میاره…”
    آره کاملا موافقم.
    اصلا رولینگ باید اول از همه کتابشو منتشر می کرد. و بعد از اونم باید فیلم نامه می نوشت تا دنیل و اما و روپرت (هری و هرمیون و رون قبلی) دوباره توش بازی کنن.
    البته شاید اون سه تا الان سرشون گرم پروژه های دیگس و دیگه اهمیتی به “هری پاتر” که نقطه شروع هر سه تاشون بود نمیدن ):

  8. رولینگم دیگه داره شورشو در میاره اون از خبری که گفت ممکنه همه این داستانا تو ذهن یه پسر ۱۱ ساله شکل گرفته باشه اینم از موافقتش با هرمیون سیاه پوست !

  9. سیاه پوست ؟؟ من اصلا نمیتونم سیاه پوست تصورش کنم ! البته رنگ پوست مهم نیست اصلا . مهم شخصیت پردازیه که حرف نداشت !!!! من تو تصوراتم سفید تصورش کردم نه سیاه ! سیاه پوست منو یاد انجلینا جانسون میندازه :))
    پ.ن : ولی اگر بخوام صادق باشم هرمیون سفید رو ترجیح میدم ( اصلا از لحاظ نژاد پرستی نمیگم اینجوری بهتر تصورش میکنم :))

  10. با تشکر از زحماتی که طی این سالها کشیده و این روزهای اخیر هم فعالیتتون بیشتر شده باید صادقانه بگم که همه چیز این قالب جدید بده !
    هم سرعت لود شدن صفحات بالا رفته ، هم منو ها مشکل دارند و هم رنگ سفید و نوع نمایش تصویر (این حالت تکان خوردن آنها وقتی موس روی تصویر قرار می گیره) خیلی ناجوره ،
    امیدوارم قالب ساده تر و شکیل تری رو انتخاب کنید .

    اما درباره خانم رولینگ باید بگم که اصلا” نگران نباشید ، این مد روشنفکر نمایی همه همه رو درگیر خودش کرده شامل ایشان هم هست ، حتی اگر هرمیون سیاه پوست هم بود لازم نبود بعد از اینهمه سال به اون اشاره بشه ، مثل داستن گرایش دامبلدور.
    در دنیای هالیوود برخی برای مطرح شدن ، عمدا” ماشین گرانقیمت خود را به دیوار می کوبند یا کارهای عجیب و غریب می کنند ، این خانم هم دوست داشته این کار رو انجام بده ولی کاملا” مشخص شد لیاقت نگهداری از همچیم میراثی رو نداره ، کاش به خودش و خوانندگان تعهد می داد به هیچ وجه مطلب جدیدی رو به دنیای هری پاتر اضافه نکنه و اگر خلاقیتی داره اون رو در پروژه ای جدید بروز بده

    1. درسته قالب قبلی خیلی بهتر بود. من الان اصلا نمیدونم چجوری باید وارد منوی کاربریم توی انجمن بشم. کار با قالب قبلی راحت تر بود و قشنگ تر هم بود.
      “حتی اگر هرمیون سیاه پوست هم بود لازم نبود بعد از اینهمه سال به اون اشاره بشه ، مثل داستن گرایش دامبلدور.” به نکته ی خیلی خوبی اشاره کردین.
      خلاصه با تما حرفاتون موافقم غیر از آخری. چون منم مثل خیلی دیگه از طرفدارای هری پاتر دوست دارم داستان ادامه پیدا کنه.

  11. خوب امید جان مشکل ما هم با همین پی نوشتتون هست!!!مشکل ما اینه که چرا تو تموم این۱۵سال هرگندی عوامل و سازندگان فیلم و حالا تئاتر زدن رولینگ فقط تعریف و تحسین کرده؟!دریغ از یه انتقاد کوچیک در برابر همچین گند بزرگی!!فقط تعریف و آره من عاشق سیاه پوست بودن هرمیون هستم!!!!مثل گندهای فیلم ها در ۱۵سال گذشته!!
    ناسلامتی یک نویسنده ای گفتن یک خالق قصه ای گفتن چیزی گفتن!!نمیشه که هر گندی بخوان به اثرش بزنن آخرش هم خانم فقط براشون به به چه چه کنه که!!!

    1. “دریغ از یه انتقاد کوچیک در برابر همچین گند بزرگی!”
      ببخشید چه گند بزرگی؟ این که بازیگر نقش هرماینی سیاه پوست انتخاب شده؟؟ واقعا که. رنگ پوست این شخصیت هیچ تاثیر و اهمیتی تو داستان نداره. مهم اینه که بازیگری که برای این نقش انتخاب شده با استعداد باشه که هست.

    2. اولا سلام داش مهدی چطوری ؟؟
      دوما نـــــزاد پرستی شاخ و دم ندارع با همین حرفای ساده هم میگن نـــزاد پرستی
      سوم رولینگی که به خاطر دستمزد بالای بازیگر نقش سیریوس بلک مجبور میشه تو کتاب پنجم اونو بکشه که دیگه گذاشتن یه سیاهپوست چیزی نیست
      حالا شما خون ت رو کثیف نکن

      1. این خبر خنده دار رو از کجا آوردی سینا جان :))
        شما اصلا با خودت نگفتی که کتاب پنجم کلا قبل از انتخاب بازیگر نوشته شده بود؟
        بعد هم اینکه تمام ستاره های بریتانیا توی فیلم هری پاتر حضور داشتن و کمپانی وارنربراز پر خرج ترین مجموعه سینمایی تاریخ رو ساخته.
        دستمزد گری الدمن توی این هزینه ها اصلا به چشم کسی نیومده.
        و رولینگ آدمی هست که به خاطر فیلم، خط داستان رو عوض کنه؟ این رو من نمیدونم از کجا خوندی. چون حتی توی زردترین و بی‌ربط‌ترین شایعه‌ها هم کسی همچین چیزی رو تا حالا مطرح نکرده بود.
        قضیه سیاه پوست هم هیچ ربطی به این حرفها نداره. عوامل تئاتر بازیگرها رو بصورت مستقل انتخاب کردن و رولینگ هم تایید کرده.

        1. آغا امید کبیر به دورو بر یه نگا بنداز بعد خانواده نشسته ، همچین شیک و مجلسی رفتی توشیکم من نفهمیدم کی زده :)
          داداش من این خبر رو اون موقع از یکی از دوستام شنفدم ، بعد اومدم سرچ کردم منم یه چیزکی تو این وبلاگا پیدا کردم دیگه یادم نمیاد کدوم وبلاگ بود وگرنه منبعشو میذاشتم ، منم نمیگم درسته یا نه. شایدم اشتباه از من باشه .
          “شما اصلا با خودت نگفتی که کتاب پنجم کلا قبل از انتخاب بازیگر نوشته شده بود؟”
          اولا ایشون تو فیلم سه هم بازی کرده بودن پس معلوم بود کی تو فیلم پنج بازی میکنه
          دوما گفتم دور هم جمع شدیم یه چیز بگم یخ مجلس آب بشه شما به دل نگیر :)
          “عوامل تئاتر بازیگرها رو بصورت مستقل انتخاب کردن و رولینگ هم تایید کرده”
          سوما اینو منم میدونم یکی به این مهدی بگه با این سرعت دارع میره میخوره به در و دیوار بچه مردم گناه داره به خدا :)

          1. ببخشید اگر تند نوشتم. منظورم به شما نبود!
            پایان ویرایش و ویراستاری کتاب ۵ همزمان با انتشارش نبوده مسلما و اون زمان هیچ خبری از گری الدمن نبوده.
            من بهت اطمینان میدم که همچین چیزی یک صدم درصد هم صحت نداره.
            مهدی هم که خب جرات نمیکنه آدم چیزی بگه! بدتر از من اعصاب نداره.

          2. امید جان دلت میاد تورو خدا؟؟؟!
            من به این خوبی من به این ماهی!
            :D :D :D
            من اعصاب دارم تقصیر ملکه ی قصه هاس که واسم اعصاب نمیزاره!
            :D :D :D
            درضمن سینا جان خودم میدونم که
            “عوامل تئاتر بازیگرها رو بصورت مستقل انتخاب کردن و رولینگ هم تایید کرده”
            بی اعصابی من هم به خاطر تأیید بی جا و همیشگی رولینگ هست!

      2. دوست عزیز قضیه اصن نژاد پرستی نیست !!!! شما فک کن هیو جک منو بزارن در نقش جکی چان !!!!!!!!!!! یا جومونگو بزارن در نقش هالک اصن زار میزنههههههه …..ببخشید مثال بهتری سراغ نداشتم !!!!

  12. دوستان شما اطلاعی دارید درباره این که آیا کمپینی برای متقاعد کردن خانم رولینگ برای نوشتن داستان هشتم به طور کامل و به تبع اون، ساخته شدن فیلم هری پاتر و فرزند طلسم شده، وجود داره؟ اگه هست، یه سایتی، وبلاگی چیزی ازش هست؟؟؟ و اگرم نیست، میشه راه انداخت؟

  13. باز هم من رو نظر شخصی خودم پا فشاری میکنم

    دقیقا دقـــت کنین ببین رولینگ چی گفته بعد موضع گیـــری کنید
    به گفته رولینگ و شاهد عینی « کتابها » در هیچ خطی از کتاب نیومده که هرماینی سیاه پوست هستش یا سفید پوست .
    نظر من اینکه دلیل انتخاب رولینگ از این بازیگر ای هستش کهــ
    ۱ ـ حتما توانا هستش و نقش رو درک کرده ، باید منتظر بود و دید .
    ۲- و اینکه خواستن غیره مستقیم نظر منفی خودشون رو از مسئله نــــژاد پرستی تو انگلستان و در کل جهان نشون بدن

    نکته کنکوری : هری پاتر متعلق به هیچ کشوری ، زبانی ، رنگی و … نیست هری پاتر متعلق به همه ماست ، منشاش هم قلب ماست

    پ.ن : حالا خانوم رولینگ مستقیما با شما صحبت میکنم
    خانوم رولینگ شما مطمئنید که هری پاتر و دوستانشون اصالتن انگلستانی هستن ؟؟؟
    من به این نتیجه رسیدم اینا ایرانی بودند :-)

    مثلا :
    غزاله گرنجر
    سینا پاتر
    امید ویزلی
    میلاد مالفوری
    حافظ دامبلدور
    راهیندا مک گونگال

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.خانه‌های ضروری مشخص شده‌اند *