رولینگ / فرزند نفرین شده

رولینگ تور نمایش «فرزند طلسم شده» را تأیید کرد؛ قول مبهم به طرفداران

طرفداران هری پاتر نگران‌اند که هرگز نتوانند نمایش فرزند طلسم شده را ببینند. ظاهراً جی. کی.رولینگ برای آن‌ها خبر خوبی دارد، اما آیا واقعاً این‌گونه است؟

نمایش «هری پاتر و فرزند طلسم شده» که به‌عنوان هشتمین داستان رسمی هری پاتر معرفی شده است، در لندن در حال پیش‌نمایش است.

این بدان معنی است که تابه‌حال تعداد کمی از طرفداران از ماجرای بعدی هری پاتر باخبر شده‌اند… اگرچه این تعداد به آن اندازه‌ای که جی.کی.رولینگ مایل است، کم نیست.

همگی می‌دانیم که در حال حاضر در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، رازهای نمایش برای آن‌ها که دنبالش هستند برملا شده است که این محتواها از اطلاعات جزئی تا خلاصه‌ی کامل داستان را شامل می‌شود. درحالی‌که طرفداران خوش‌شانسی که نمایش را تا قبل از ۳۱ جولای (تاریخ انتشار نمایش‌نامه و نتیجتاً اتمام ممنوعیت رازداری) نمایش را خواهند دید مسلماً نمی‌خواهند داستان برایشان فاش شود، اکثریت عظیم طرفداران تا سال‌ها – یا شاید هرگز – موفق به دیدن آن نخواهند شد.

اما به نظر می‌رسد که رولینگ اطمینان دارد که تمام طرفداران هری پاتر شخصاً «فرزند طلسم‌شده» را خواهند دید:

یکی از طرفداران در توییتر: ولی اکثر طرفدارها، می‌تونم بگم ۹۰٪، نمی‌تونن نمایش رو ببینن.

رولینگ: اگه تقاضا باشه – یادتون باشه هنوز در مرحله‌ی پیش نمایشه! – مدت زیادی اجرا و تور خواهد شد – اونو خواهید دید!

در ابتدا باید گفت، حسن این توییت این است که چیزی را که او ماه‌ها پیش به‌طور غیرمستقیم گفته بود تأیید می‌کند: اینکه نمایش در جاهای دیگر نیز اجرا خواهد شد. اطمینان رولینگ از اینکه این طرفدار نمایش را خواهد دید، گویا حاکی از این است که این تور جهانی و گسترده خواهد بود و این مطمئناً بسیاری از طرفداران را خوشحال خواهد کرد.

تنها یک مشکل پیش‌روست: این موضوع باز هم تضمین نمی‌کند که تمام طرفداران هری پاتر به‌راستی موفق به دیدن آن خواهند شد.

از طرفی، بلیت‌های «فرزند طلسم‌شده» فوق‌العاده گران هستند. جایگاه‌های ارزان‌تری هم هست – بلیت من ۲۰ پوند (حدود ۱۰۰ هزار تومان) بود – اما سریع فروخته شده و تمام می‌شوند (قیمت بلیت نمایش اصلی برای هر دو قسمت از ۳۰ تا ۱۳۰ پوند خواهد بود، یعنی ۱۵۰ تا ۶۵۰ هزار تومان). اجرای محدود نمایش در یک کشور مطمئناً کفاف تعداد تمام طرفداران را نخواهد داد، چه رسد به استطاعت مالی تک‌تک طرفداران. اگر بخواهیم مثالی در همین رابطه بزنیم، آیا فکر می‌کنید مالی و آرتور ویزلی می‌توانستند هفت فرزندشان را به تماشای این نمایش ببرند؟ خیر، من هم گمان نمی‌کنم.

و حتی اگر به‌طور معجزه‌آسایی بلیت‌ها برای تمام طرفدارانی که می‌خواهند مقدور و در دسترس بود، باز هم هزینه‌های دیگری برای اکثر مردم وجود دارد، از جمله مخارج سفر و هتل. گاهی اوقات به راحتی فراموش می‌کنیم که مجموعه‌ی طرفداران – شاید به‌خصوص مجموعه‌ی طرفداران هری پاتر – متشکل از دامنه‌ی وسیعی از قشرها و جوامع است. از یک روستایی در تبت گرفته تا یک دانشمند گرینلندی یا کودکی اروگوئه‌ای یا یک دانشجوی بومیان استرالیا یا مرد میان‌سالی از آلاباما، هری پاتر در همه‌جا طرفدار دارد؛ در واقع، دقیقاً به خاطر همین توانایی معروف شده است که این همه افراد را حول محور چیزی که عاشقش هستند متحد و مرتبط کرده است.

گذشته از اینکه طرفداران به معنی واقعی کلمه در سراسر دنیا پراکنده هستند، موضوع دیگر بچه‌های زیر ۱۸ سالی هستند که سرپرستی ندارند که بخواهد/بتواند آن‌ها را همراهی کند. افرادی هستند که دین آن‌ها اجازه‌ی حضور در نمایش را نمی‌دهد. ضمناً بخش بزرگی از طرفداران معلول نیز هستند که ناتوانی آن‌ها، به هر دلیلی، امکان تجربه‌ی یک نمایش زنده را به‌کلی از آنان سلب می‌کند. همچنین بیماران لاعلاج. سالمندان. کسانی که قادر به تحمل جمعیت نیستند. نه، جو، اصلاً و ابداً امکان ندارد که تک‌تک این طرفداران فرصت واقع‌بینانه‌ای برای دیدن این نمایش داشته باشند – مگر اینکه منظور رولینگ چیزی فراتر از یک تور جهانی باشد.

آیا ممکن است منظور رولینگ از «اگه تقاضا باشه… اونو خواهید دید» این باشد که در نهایت نسخه‌ای فیلمبرداری‌شده از «فرزند طلسم‌شده» منتشر خواهد شد؟ (مثلاً ظرف پنج سال آینده – نه زمانی که همه‌ی ما پیر شده‌ایم!) در غیر این صورت، امکان ندارد که تمام طرفداران بتوانند هشتمین داستان هری پاتر را در قالبی که برای آن ساخته شده تجربه کنند، و او باید این را بداند.
البته هیچ‌کس نمی‌گوید که این نمایش حتماً باید برای همه در دسترس باشد (هرچند که روحیه‌ی هری پاتری این‌چنین می‌طلبد). انتشار این داستان در قالب نمایش از همان اول به‌منظور دسترسی کمتر به آن بوده است، و برای همین است که کتاب نمایش‌نامه منتشر خواهد شد. برای بسیار از افراد، این کتاب نزدیک‌ترین تجربه‌ای خواهد بود که به تجربه‌ی زنده‌ی آن خواهند داشت و با این مسئله کنار آمده‌اند.

اما رولینگ چنان با اطمینان قول می‌دهد که «آن را خواهید دید» که گویی انتظار دارد تمام طرفدارانی که واقعاً می‌خواهند در نهایت قادر خواهند بود نمایش را ببینند. این گفته یا نشان از بی‌خبری دور از انتظار او از تنوع و گستردگی مجموعه‌ی طرفدارانش است (که با توجه به دسترسی و شمولی که از روز اول سنگ بنای مجموعه‌ی طرفداران هری پاتر بوده، بسیار بعید به نظر می‌رسد)، یا در حقیقت برنامه‌ی بزرگی در دست اقدام است که «فرزند طلسم‌شده» را برای تمام طرفداران – نه صرفاً کسانی که از نظر جسمی و مالی قادر به حضور در تور هستند – در دسترس قرار دهد.
پس شاید با توجه به این خواسته‌ی منطقی طرفداران از رولینگ برای یک نسخه‌ی فیلمبرداری‌شده، این درخواست‌ها شامل «تقاضا»ی لازم شده و این اتفاق عملی شود!

سلینا ویلکن – وب‌سایت Hypable

9 دیدگاه برای “رولینگ تور نمایش «فرزند طلسم شده» را تأیید کرد؛ قول مبهم به طرفداران

  1. اگه فیلمشو بسازن هم خدا کنه از دنییل.اما و روپرت استفاده کنن اصلا باید همه به این موضوع واکنش نشون بدیم تا تغیرشون بدن همه اونارو بیشتر دوست دارن هرچی باسه ۱۰ سال تو این نقش ها بودن

  2. چه فایده برا ما داره وقتی ایران نمیاد؟!:|
    فعلا کنسرت که کنسرت هایه خواننده هایه ایرانی رو لغو میکنن چه برسه به رولینگ-_-
    دیگه پاکستان و افغانستانم دارن از ما جلو میزننن-_-

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.خانه‌های ضروری مشخص شده‌اند *