رولینگ

توصیه‌های رولینگ به افراد تازه‌کار: اگر کار شما هیچ مخاطبی پیدا نکند، به این معنی نیست که کار خوبی نبوده

جی.کی.رولینگ خالق «هری پاتر» فاش کرد وقتی داشت «هری پاتر» را می‌نوشت دوست داشت چه چیزی بشنود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، نویسنده مشهور بریتانیایی با دادن پندهایی به هوادارانش در شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها خواست به کارشان ادامه بدهند.

این نویسنده پرطرفدار با افشای این که وقتی داشت «هری پاتر» را در دهه ۱۹۹۰ می‌نوشت دوست داشت چه چیزهایی بشنود، پندهایی به طرفدارانش هم داد. وی با انتشار کامنتی در توییتر نوشت: هی با شماهستم! شمایی که دارید روی یک چیزی کار می‌کنید که فکر می‌کنید هیچ کس آن را نخواهد دید، شنید یا خواند. آن را هر طوری شده تمام کنید.

رولینگ در توییتر اضافه کرد: خیلی وقت‌ها در دهه ۱۹۹۰ آرزو داشتم یکی پیدا شود و این را به من بگوید.

وی چنین ادامه داد: حتی اگر قطعه‌ای نمایشی باشد که مخاطبی پیدا نکند، انجام این کار به شما چیزهایی مختلفی یاد می‌دهد که برای طی کردن این مسیر لازم است یاد بگیرید.

وی در ادامه نوشت: و حتی اگر این اثر هیچ مخاطبی پیدا نکند به این معنی نیست که کار خوبی نیست. این وظیفه که باید یک کار خلاقه به انجام برسد در نهایت موجب می‌شود شما به خودتان واقعا افتخار کنید.

خالق هری پاتر افزود: شما با این کار از کسی که به چیزی فکر می‌کند، کسی که باید، یا کسی که دارد سعی می‌کند تا کاری را انجام دهد، به کسی تبدیل می‌شوید که آن کار را انجام داده است. و وقتی شما یک بار این کار را انجام دادید می‌توانید مطمئن باشید که بار دیگر هم می‌توانید دست به چنین کاری بزنید.

او در ادامه نوشت: این قدرتمند شدن در دانش به این امر فوق‌العاده است. بنابراین شاید هیچ وقت از این ترس که ممکن است کار برگرداند شود رها نشوید؛ اما شاید سومین، چهارمین، پنجمین ترانه/ رمان/ نمایش بتواند همانی باشد که موفق می‌شود. اما شما هیچ وقت به آنجا نمی‌رسید مگر قبلی‌ها را کامل کرده باشید. ودر نهایت شاید یک روز همه آنها هم برای مخاطبان بسیار جذاب شوند.

این در حالی است که کتاب نخست از مجموعه هری پاتر یعنی «هری پاتر و سنگ فیلسوف» ۱۲ بار از سوی ناشران بازگشت داده شد و رولینگ بارها گفته است که علیرغم این هیچ روزی از انجام کار روزانه‌اش دست نکشید تا سرانجام یک ناشر پیدا کرد.

9 دیدگاه برای “توصیه‌های رولینگ به افراد تازه‌کار: اگر کار شما هیچ مخاطبی پیدا نکند، به این معنی نیست که کار خوبی نبوده

  1. این حرف واقعا تاثیر گذار بود
    اما تو ایران ادبیات فانتزی رو پدر مادرا در حد ماه پیشونی دوست دارن
    همین چند وقت پیشا تو شهر کتاب بودم بچه دست گذاشت رو کتاب هری پاتر مادره نذاشت بخره چون شنیده بود هری پاتر قصه جن و پریه
    اول باید فرهنگ سازی بشه که با داستان فانتزی بچه یه ماسونی نمیشه
    بعدش نویسنده دست به قلم بشه
    چون این افکار باعث میشه کار فروش نداشته باشه و نویسنده دلزده بشه

  2. با تشکر فراوان از sky hero برای توضیح عضویت.
    و این که بسیار با رولینگ عزیز موافقم. با خوندن متنش روحیه ام واقعا بالا رفت.
    و اینکه هری پاتر و سنگ فیلسوف ۱۲ بار رد شده واقعا عجیبه.
    اون کتاب فوق العاده ست.
    تشکر از دمنتور عزیز که این پست رو گذاشت

  3. در اینکه رولینگ بهترین نویسنده ی دنیا در قرن اخیره که اصلا شکی نیست….
    من تاحالا داستان های زیادی نوشتم ، خیلی هاشون مخاطب داشتن ولی بیشترشون وسطش ول شدن ، نه به خاطر مخاطب ، بلکه خودم ازشون زده شدم و ولشون کردم…..
    درضمن همونطور که sky hero عزیز اشاره کرد ، رمان فانتزی توی ایران با اینکه مخاطب های فراوونی داره ولی به هیچ وجه پشتیبانی نمیشه و مسلما نویسنده هاش هم به این موضوعِ غلط که این ژانر در ایران خواننده ای نداره ایمان میارن و یا به سراغ ژانر های دیگه میرن و یا کلا ادبیات رو میبوسن و میذارن کنار. پس من فکر میکنم اگر کمی پشتیبانی رو بیشتر کنند این وضعیت بهبود پیدا میکنه.

      1. این درسته که بیشتر وقتا ناامید میشن ولی حتما دلیلی داره که ناامید میشن دیگه…
        منظور من بیشتر حمایت مالی بود ، این که کتاب بیشتر دیده بشه ، اگر داستان خوبی باشه حتما حمایت معنوی رو از سمت خواننده ها میگیره نیازی نیست

    1. حرفم رو که قبلا در موضوعات مختلف این سایت گفته بودم تکرار می کنم:
      چند نکته:
      ۱- هنر نزد ما ایرانیانست و بس.
      ۲- همین هنرمندای خودمون و نویسندگان و حتی کسایی که نویسندن و خودشون خبر ندارن. اگه در این زمینه ها قرار بگیرن استعدادشون ده برابر شکوفا میشه.
      ۳- اون خارجیا رو که می بینید،{خیلی ببخشیدا، خیلی ببخشید} تو دستشویی هم روزنامه و کتاب می خونن ولی مردم ایران نیم دقیقه مطالعه ی آزاد ندارن پس معلومه که یه انتشاراتی براش به صرفه تره که بیاد کتاب های خارجی رو فقط ترجمه کنه چون نقش و نگارهاش{در بعضی کتاب های فانتزی تقریبا مال بچه های نوجوانگرا، ۳۰ تا عکس وجود داره}؛ عکس روی جلد و ویراستاری و …. از قبل توسط خارجی ها درست شده.
      حالا بیان یه کتاب نویسنده ی تازه وارد رو بگیرن و ویراستاری بکنن و عکس جلد و پاراگراف بندی و … و هزار مکافات و بعدش کسی نخونه. فقط می تونم بگم: « هه »
      ۴- برای پیشرفت یه چیزی اول باید ضرر داد، تلاش کرد، شکست خورد و و از صفر شروع کرد. الان تمام فیلم های خارجی، ۴ تا از ۵ تا فیلمشون فانتزیه و ۳ تا از اون ۴ تا بر اساس یه رمان. فکر کردید اینا یه شبه به اینجا رسیدن؟ ایران هم باید به نویسنده های بومی نویس{حالا قرار نیست از همون اول آرآر تالکین و ژول ورن باشه} اهمیت بده تا در این زمینه پیشرفت کنن ولی نمی ده. چرا؟ GO TO 3
      و این چرخه مثل اون نماد کنگفو که سیاه و سفید داخل همن، همدیگه رو تغذیه می کنن و نویسنده های ایرانی داخل این چرخه ی (نمیشه، زمینه نداریم) گیر افتادن
      با تشکر

  4. خیلی امیدوار کننده بود، یه بار شنیده بودم هری پاتر هشت بار رد شده ولی دوازده بار واقعا اعصابی پولادین می طلبه.
    منم امیدوارم داستان های فانتزی در ایران گسترش پیدا کنه و ناشران اهمیت خاصی به آنها بدن چرا که با ادبیات فانتزی می تونیم فرهنگ و آداب و رسوم و شخصیت اصیلمون رو به جهانیان نشون بدیم تا دیگه مردم جهان در مورد ما فکرهای نا به جا نکنن و حوادثی مثل حمله کردن به اون جوان ایرانی رخ نده.
    امیدوارم پایه ی ادبیات فانتزی و یا هر نوع ادبیاتی در ایران قوی بشه و همه به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنن چرا که اهمیت به این بخش می تونه زیربنای فیلمسازی و بازی سازی و نمایشنامه نویسی و ….. ما ایرانیان رو فراهم کنه.
    ای کاش و ای کاش که اهمیت بدن…..و ای کاش که همه مثل رولینگ هیچوقت پشیمون و دلسرد نشن…..

    1. خیلی از مدیران انجمن عذر می خوام، به دلیل خراب بودن سیستم ورود و خروج انجمن گفتگو خیلی ها طالب عضویت در این انجمن هستن ولی روشش رو نمی دونن، با پوزش فراوان روشش رو در این موضوع جدید می ذارم چون دفعه ی پیش که گذاشتم بین دیدگاه های موضوعات مختلف پنهان شده و اصلا قابل رویت نیست:
      روش عضویت در انجمن گفتگو:
      خب برید توی انجمن گفتگو و اون سه خط بالای صفحه رو بزنید که فعلا خرابه. پس از این لینک استفاده کنید:
      http://forum.dementor.ir/member.php?action=register
      و وقتی که ثبت نام کردید باید حساب کاربریتون رو فعال کنید.
      برای عوض کردن عکس پروفایل و امضا و … که بعدا باهاشون آشنا می شید هم از این لینک استفاده کنید:
      http://forum.dementor.ir/usercp.php
      برای گروهبندی در دمنتور هم باید اول ۲۰ تا ارسال در موضوعات مختلف داشته باشید و سپس گروهبندی و خدا خیرتون بده.
      با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.خانه‌های ضروری مشخص شده‌اند *